Salam Kepada Semua Pembaca Setia Blog Nisa’,

Kami kini telah berpindah ke platform baru.

Sila kunjungi kami di: http://webnisa.blogspot.com/

Harapan kami semua pembaca akan terus memberi sokongan kepada Webnisa.

Terima kasih

Sila layari http://serikandiuniten.blogspot.com/ untuk maklumat lanjut program ini.

s e r i k a n d i 3rd Edition Malaysia
Program serikandi ini bakal diadakan pada 3 hingga 7 mac 2009.
Bertempat di UNIVERSITI TENAGA NASIONAL.
Anda semua dijemput hadir.

serikandi

Le Tour de Langkawi dan Nisa’ Games

February 5, 2007 in National, Politics
 
Assalamualaikum…

Teringat lagi aku akan waktu zaman persekolahan dulu. Biasanya, pada bulan Februari seperti sekarang ini, aku pasti akan pulang bercuti ke rumah sempena dengan Tahun Baru Cina. Cuti seminggu pada bulan Febuari biasanya tidaklah begitu membosankan dengan kehadiran Le Tour de Langkawi. Setiap petang, aku pasti akan terpacak didepan TV menonton siaran secara lansung kayuhan sejam terakir pelumba ke garisan penamat. Memang kelihatan seperti orang bodoh melihat orang mengayuh basikal. Tapi, berasa puas bila melihat lokasi yang dilalui pelumba yang pernah aku juga jejaki. Biasa la kan..

Kali terakhir aku pergi menonton LTDL secara ‘live’ adalah pada upacara pelepasan di Kuala Berang pada Feb tahun 2005 ketika menunggu keputusan SPM. Memang gampak pekan Kuala Berang ketika tu. Tahun 2006 dan tahun ini, aku tidak berkesempatan lagi untuk mengikuti LTDL. Tapi tak lah kemaruk sangat nak tengok.
Sebenarnya, semenjak dari tahun 1998 lagi aku mengikuti perkembangan jelajah lumba basikal kebanggaan negara ini. LTDL bagi aku memang unik. Bukan la kerana kerana status gahnya sebagai perlumbaan jelajah keempat terbesar didunia. Tapi, bagi aku LTDL memainkan peranan penting sebagai agen penyatuan rakyat dan mempromosikan negara.

48cr71w

Bagi rakyat pula, memang sukar untuk mereka mendapat peluang melihat secara live sukan bertaraf dunia setiap tahun, secara percuma dan menjelajahi hampir ke seluruh negara. Peluang untuk melihat aksi pasukan ternama dari pro-tour seperti Selle Italia, Panaria, Discovery, Lempre dan Credit Agricole memang sukar untuk dilepaskan.Tidak kurang juga hebatnya pasukan-pasukan yang diwakili pelumba-pelumba tempatan.

KERJASAMA YANG MENGENEPIKAN PERBEZAAN POLITIK.

Tidak dinafikan, hampir setiap tahun, LTDL pasti akan memilih Kelantan dan Terengganu sebagai destinasi. Mungkin kerana keadaan geografi dan kebudayaannya yang unik serta menarik untuk dipromosikan kepada dunia luar. Lihat saja persisir pantai di Terengganu yang begitu panjang. Permandangannya memang indah dan menyasikkan walaupun perkampungan nelayan yang usang bertebaran dipesisir pantai.

Walaupun berbeza pandangan dan persefahaman, kerajaan Kelantan dan Terengganu(99-04) akan turut serta memeriahkan acara tahunan ini malahan promosi turut giat dibuat diseluruh negeri. Tuan Guru juga tidak ketinggalan untuk hadir pada majlis pelepasan atau penymapaian hadiah. Selari dengan penglibatan kerajaan yang berteraskan Islam, konsep LTDL yang tidak selari dengan Islam di ubah menjadi lebih ‘comel’. Upacara pengalungan hadiah tidak lagi diiringi oleh wanita malah persembahan tarian yang melibatkan wanita diganti dengan pertunjukan silat.
Tiada lansung sikap berkecuali atau tidak ambil peduli kerajaan negeri PAS dalam membantu penganjuran acara Sukan yang boleh membawa banyak manfaat kepada kedua-dua belah pihak, negeri dan negara. Pendek kata, kerajaan PAS memang bersikap terbuka dalam perkara yang boleh mendatangkan faedah pada rakyat dan negeri selagi mana ia selari dengan dasar negeri, ‘Membangun Bersama Islam’.

DOUBLE STANDARD

Akan tetapi, perkembangan Nisa’ games seakan-akan menggambarkan tindakan sebaliknya dari kerajaan pusat kepada kerajaan negeri Kelantan yang menganjurkan Nisa’ o7 di Kota Bharu. Biarpun, penganjurannya adalah dibawah program Tahun Melawat Malaysia 2007, kerjasama kerajaan pusat aku lihat begitu kurang.

Lihat sahaja kepada publisiti yang diberi untuk Nisa’ di akhbar-akhbar dan media massa. Tidak sehebat dan serancak yang diberikan kepada LTDL mahupun F1. Aku tidak mahu sekali-kali mengatakan tiada lansung publisiti kerana aku memang tidak berada ditanah air. Tapi, setakat pemerhatian aku di internet dalam beberapa minggu menjelang Nisa’ 07, hanya satu laporan di akhbar Utusan Online mengenai penampilan Ruqaya pada Nisa’ 07 nanti.

Mengapakah sungguh berat bagi untuk berkerjasama mempromosikan konsep yang begitu cantik ini? Mengapa anda boleh berbelanja berjuta-juta untuk mempromosikan Sukan Sea, Sukma dan Sukan Komanwel dulu yang tidak lansung dilandaskan pada Islam? Mengapa tidak dipromosikan secara besar-besaran sukan yang berkonsepkan Islam ini?Apabila kerajaan Kelantan melalui Pertubuhan Nisa’ tampil dengan alternatif, tak ramai yang memberikan sokongan padu. Kenapa semua lesu dan membisu?

Saya tidak mahu menjadikan kerajaan sebagai sasaran secara keseluruhan kerana enthusiasm dari masyarakat akan perkara ini juga kurang. Oh!Apa sudah jadi dengan umat sekarang!perkara baik tak pula mereka bersemangat. Jauh sekali semangat mereka bila dibandingkan dengan AJL, ABP, AF dan segala macam AAAAA lagi!
Mungkin ada yang mengatakan Nisa’ kurang berprestij kerana tidak disertai oleh atlet kebangsaan apatah lagi atlet antarabangsa. Memang la cik adik..Jangan expect semuanya grand. Lebih-lebih lagi ini adalah penganjuran kali pertma. LTDL ketika dahulu pun hanya bermula dengan penyertaan yang kebanyakan pasukan-pasukan dari Asia dan beberapa pasukan pro Tour.

Apapun, aku sangat-sangat bersyukur kerana kerajaan Kelantan melalui Nisa’ dapat hadir dengan satu hasrat murni untuk membawa perubahan dalam dunia sukan. Mereka tidak hanya memngkritk malah telah menunjukkan adanya alternatif. Biarlah orang lain tak mahu mempromosikan Nisa’. Tapi aku tak nak melepaskan peluang untuk mempromosikan perkara baik ini di blog aku yang tak seberapa ini.

Sekian Wasallam.

Sumber: http://farhanwahab.com/2007/02/05/le-tour-de-langkawi-dan-nisa-games/

Salam kepada semua pembaca setia WebNisa.

Artikel di bawah dapat dijadikan pedoman oleh kita semua sama ada yang telah ataupun belum berkahwin. Masalah sosial di kalangan anak-anak Muslim semakin meruncing. Adalah menjadi tanggungjawab kita semua sebagai ibu, kakak, saudara dan sahabat untuk menimba ilmu dan kamahiran bagi membantu anak-anak Muslim ini daripada terus terjebak dalam gejala yang menjuruskan kepada kemurkaan Allah SWT. 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Padah dedah seks depan kanak-kanak

Sumber Berita Harian 01032009 (Oleh Mohd Azis Ngah)
azis@bharian.com.my

KUALA LUMPUR: Sikap sesetengah pasangan suami isteri yang melakukan seks di depan anak berusia antara empat hingga tujuh tahun dikesan antara faktor menyumbang kepada peningkatan 80 peratus pendedahan seks kanak-kanak dan remaja yang kini dianggap berada pada tahap membimbangkan.

Walaupun beranggapan tindakan itu tidak akan memberi kesan kepada anak mereka, ia sebenarnya mengundang padah kerana memberi kesan psikologi besar kepada anak kecil yang pada tahap usia begitu dikategorikan mempunyai ingatan cukup kuat.

Ramai yang tidak mengetahui, pada peringkat usia pertengahan kanak-kanak antara empat hingga tujuh tahun, kanak-kanak hanya akan menonton apa yang berlaku, belajar secara pemerhatian. Bagi mereka, melihat aksi ibu bapa berpelukan, berciuman dan melakukan seks, tidak memberi sebarang makna.

Namun, apabila masuk ke peringkat sekolah bermula seawal usia tujuh tahun, peluang untuk melihat semula aksi yang pernah dilihat itu terbuka luas termasuk melalui aksi ghairah dan seks di televisyen, permainan video lucah yang boleh didapati dengan cara mudah, semurah RM5.

Jadi, tidak hairanlah pada zaman moden yang digelar dunia tanpa sempadan, zaman teknologi maklumat, peratusan remaja yang terbabit dalam seks bebas dianggarkan lebih 27 peratus kerana peluang dan ruang semakin terbuka termasuk mendapat bahan lucah di internet.

Hakikat bahawa 80 peratus pendedahan seks ke atas remaja dan kanak-kanak itu adalah berdasarkan peringkat usia 11 tahun ke atas yang dikira sudah memahami apa yang ditonton dan dilihat. Cukup mudah muat turun video lucah di internet, membaca majalah hiburan atau lucah bahkan boleh dikongsi bersama rakan melalui telefon bimbit.

Hakikat ini diakui Pensyarah Kanak Jabatan Psikologi Pendidikan dan Kaunseling, Fakulti Pendidikan Universiti Malaya (UM), Prof Madya Dr Mariani Md Nor, yang menyifatkan ia suatu perkembangan yang membimbangkan dan menakutkan kerana remaja adalah golongan pelapis negara.

Katanya, kanak-kanak dan remaja yang terdedah kepada perlakuan seks terutama secara langsung di depan mata mereka sendiri akan mempelajari dan menimba kemahiran tertentu, cuma belum sampai ke tahap mengamalkannya.

“Mereka sudah melihat proses tingkah laku seks itu melalui video, televisyen dan pengamatan. Mereka sudah tahu bagaimana perlakuan seks berlaku, bagaimana permainan awal seks dan selepasnya kerana mereka sudah belajar daripada kecil tanpa pengetahuan ibu bapa atau guru.

“Pada zaman sekarang, keadaan cukup berbeza berbanding dulu, apabila masuk peringkat remaja 11 tahun ke atas, keinginan memenuhi ghairah nafsu akan timbul terutama selepas baligh,” katanya.

Beliau turut berkongsi pengalaman mengenai satu kes kajian yang pernah dijalankan ke atas remaja perempuan berusia 12 tahun yang mengatakan melakukan seks tidak menjadi kesalahan, bahkan sering melakukannya dengan lebih daripada seorang.

“Itu kajian lima tahun dulu, remaja itu sudah sampai ke tahap begitu serius dalam seks bebas, apatah lagi pada peringkat usianya sekarang yang sudah mencapai 17 tahun,” katanya.

Perlu diakui, peringkat usia remaja adalah zaman perkembangan individu mencari identiti diri dan jika tidak mendapat bimbingan, panduan, ajaran daripada ibu bapa, mereka akan terpesong apatah lagi jika akrab dengan rakan sebaya yang sememangnya sudah rosak akhlak.

Pada peringkat usia inilah hormon badan dirembes yang membawa kepada kehendak untuk nafsu seks bahkan wujud sikap menunjuk-nunjuk mereka mampu lakukan sesuatu dan bersaing sesama sendiri termasuk berapa ramai yang ditiduri pada satu malam.

Pada zaman kanak-kanak, mereka hanya memerhatikan apa yang berlaku. Jika ibu bapa mencium pipi sebagai tanda kasih sayang, tetapi sekarang itu lebih kepada nafsu seks.

Berikutan itu, Dr Mariani menjelaskan ada juga remaja perempuan berusia belasan tahun yang masih ingin tidur bersama bapanya dan hakikat sebenarnya mereka lebih inginkan perlakuan seks.

“Itu yang kita bimbangkan, akan berlaku sumbang mahram. Memang ini terjadi dan jika tak dapat, mereka mula mencari ‘makan’ di luar rumah. Satu contoh mudah ialah kenapa wujudnya ‘minah rempit’, mereka umumnya adalah remaja perempuan yang sering menjadi habuan seks,” katanya.

Pendedahan seks awal kepada remaja itu turut dipengaruhi peranan media massa yang sering memaparkan laporan aksi, gambar, temuramah mangsa seks atau rogol sehingga ia turut mempengaruhi keinginan untuk mencuba di kalangan remaja.

Contohnya, laporan mengenai rakaman video seks remaja sama ada dilakukan sendiri atau rakaman secara curi pihak tertentu dan menyebarkannya ke dalam internet. Remaja mudah terpengaruh dan akan mencuri idea misalnya sering dilaporkan seks dilakukan di taman, tangga bangunan, rumah kosong atau tempat perkelahan.

“Bukan salah media, mereka laporkan untuk bagi kesedaran bahawa tindakan salah, tetapi remaja gunakan itu sebagai maklumat berguna. Jika orang lain boleh lakukan seks di tangga bangunan, mereka juga boleh kerana di situ selamat, mungkin sebelum ini tidak pernah terfikir.

“Banyak juga laporan operasi polis atau pihak berkuasa ke atas siber kafe yang menyediakan permainan video lucah. Mereka akan ikuti perkembangan itu dan memang terasa ingin mencuba. Apabila sudah masuk dan melihat sendiri, keinginannya akan membuak-buak kerana didorong, dipersembahkan perkara mendorong kepada nafsu seks,” katanya.

Peluang ini pula diberikan kepada golongan yang sememangnya tercari-cari hiburan seperti itu, umpama ‘orang mengantuk disorongkan bantal’.

Siri Mari Bongkar Rahsia Al-Quran

“Between TWO RIVERS”

Surah: Ar-Rahman

Ayat: 19-25

  

tworivera

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[19] Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu;

He has made the two seas to flow freely (so that) they meet together:
 
[20] Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya;

Between them is a barrier which they cannot pass.
 

[21] Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Which then of the bounties of your Lord will you deny?

 
[22] Dari kedua laut itu, keluar mutiara dan marjan;
There come forth from them pearls, both large and small.
 

[23] Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?

Which then of the bounties of your Lord will you deny?
 
[24] Dan Dia lah yang menguasai kapal-kapal yang belayar di laut, yang kembang tinggi layarnya seperti gunung-ganang;

And His are the ships reared aloft in the sea like mountains.
 
[25] Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? 
Which then of the bounties of your Lord will you deny?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

  

 

tworiverb

Above Shown Photos are of the two rivers flowing in southern part near Cape Town , South Africa .

These rivers flow together and there nature came to know in the starting of 20th century where as ALLAH (SWT) mentioned the nature of these two rivers in Holy Quran around 1400years Back.

These two river flow together and finally settle down in the Ocean, taste of one river is extreamly sweet whereas the taste of another river is extreamly opposite (that is bitter) but they never mix. There is nothing in between these rivers which stops them from mixing togther but its is the will & order of ALLAH (SWT).

 

SubhanAllah!

 

Telah terbukti dengan jelas, satu persatu kebesaran Allah & kebenaran agama ini. Dan beruntunglah bagi orang2 yang mahu berfikir..

 

Pusat Pengajian Islam Darul Ta’lim adalah salah sebuah pusat pengajian Islam yang menyediakan kelas-kelas agama untuk semua peringkat umur. Lokasi Pengajian di TTDI, KL.
Menyediakan kelas pengajian secara rakaman kepada masyarakat dengan adanya laman web islamiclearningcentre yang boleh dilayari di http://www.islamiclearningcentre.com.
 
KERJAYA DI DARUL TA’LIM.
(kemasukan segera)
  • Terbuka kepada warganegara Malaysia dan beragama Islam
  • Pendidikan dalam bidang IT / mempunyai kepakaran dalam bidang IT
  • Skop kerja : Editing audio/video dan rakaman,menguruskan laman web islamiclearningcentre,melakukan tugas-tugas khas dll
  • Latihan (Training) disediakan
  • Gaji boleh dirunding (sila sertakan ‘expected salary’ di dalam CV)
  • Boleh bekerja Sabtu @ Ahad (Cuti adalah pada hari Isnin & pilihan Sabtu @ Ahad)
  • Jika berminat,sila hantar resume/CV & cover letter (jika ada) ke email suriaazura@gmail.com  atau hubungi 0377275067  untuk maklumat lanjut

Sebarkan.

nisa_lagi

Lagi site milik keluarga NISA’ menemui kita……!

Sila layari Blog NISA’ Kuala Langat di alamat berikut:

http://www.nisakualalangat.blogspot.com

Email perhubungan pula adalah seperti berikut:

nisakualalangat@gmail.com

Salam ukhuwah berpanjangan~~